طرز تهیه سریع و آسان حلیم بادمجان سنتی با گوشت لذیذ به همراه نکات و ارزش غذایی آن

طرز تهیه حلیم بادمجان خوشمزه برای مهمانی ها و مجالس

حلیم بادمجان یکی از غذا های سنتی و اصیل ایرانی است. این غذا در شهر های مختلف کشورمان با دستور پخت های گوناگونی تهیه می گردد. حلیم بادمجان همان طور که از نامش بر می آید از ترکیب بادمجان با سایر مواد نظیر گوشت , عدس یا لوبیا سفید طبخ می گردد. مواد به کار رفته در حلیم بادمجان, ارزش غذایی این غذا را چندین برابر می کنند. در ادامه سعی شده است تا شما را با طرز تهیه حلیم بادمجان برای ۴ نفر و نکات تغذیه ای این غذای خوشمزه و لذیذ آشنا کنیم.

مواد لازم برای ۴ نفر

  • بادمجان قلمی  ۱۰ تا ۱۲ عدد
  • گوشت سردست ۳۰۰ گرم
  • پیاز ۳ عدد
  • سیر ۴ حبه
  • برنج ۱۰۰ گرم
  • عدس ۵۰ گرم
  • کشک ۱۰۰ گرم
  • نعنا خشک ۲ قاشق غذا خوری
  • روغن مایع به میزان کافی
  • نمک , فلفل و زرد چوبه به میزان کافی

طرز تهیه حلیم بادمجان

طرز تهیه آسان حلیم بادمجان اصیل با گوشت لذیذ

مرحله اول

ابتدا یک عدد پیاز را پوست کنده , شسته و به صورت نگینی خرد می کنیم . سپس درون قابلمه مقداری روغن می ریزیم و  پیازها را به آن می افزاییم . هنگامی که پیاز ها اندکی نرم شدند و رنگشان به طلایی تغییر پیدا کرد , مقداری زردچوبه به پیازها اضافه می کنیم و هم می زنیم تا یکدست شوند.

مرحله دوم

در این مرحله گوشت سردست را شسته و به پیاز داغ و زردچوبه اضافه می کنیم. سپس مقداری فلفل سیاه به آن می افزاییم و مجددا مواد را با هم تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ بدهد . پس از اینکه رنگ گوشت تغییر کرد چند لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا گوشت به خوبی بپزد. برای تهیه حلیم بادمجان بهتر است از گوشت سردست و لخم استفاده کنید.

مرحله سوم

بعد از آنکه گوشت به خوبی پخته شد , آن را از درون قابلمه بیرون آورده و ریش ریش می کنیم . بادمجان ها را پوست کنده , ورقه ورقه کرده و در ماهیتابه دیگری سرخ می کنیم. بعد از آنکه بادمجون ها سرخ شد , گوشت ریش ریش شده را به بادمجان های سرخ شده می افزایم و مقداری از آب گوشت را به آن ها اضافه می کنیم و بر روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

مرحله چهارم

در قابلمه دیگری برنج و عدس را به همراه مقداری آب می پزیم. می توانیم این دو را جدا نیز بپزیم. هنگامی عدس و برنج به خوبی پخته شد این دو را با هم می کوبیم و به قابلمه حاوی گوشت و بادمجان اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

دو عدد پیاز باقی مانده به همراه سیر را خرد می کنیم و در ماهیتابه ای مقداری روغن ریخته و آن ها را سرخ می نماییم. هنگامی که طلایی شدند مقداری زردچوبه و نعنا خشک به آن اضافه می کنیم سپس مقداری از این مواد را درون قابلمه حاوی گوشت , بادمجان , عدس و برنج ریخته و مقداری از آن را برای تزئین حلیم بادمجان استفاده می کنیم. در آخر همه ی مواد را به خوبی با هم قاطی می کنیم تا یکدست شوند و بعد از آن کشک را به حلیم بادمجان اضافه می کنیم . برای تزئین حلیم بادمجان می توانید از مغز گردو , کشک زعفرانی , پیازداغ و نعنا داغ استفاده کنید. به همین راحتی می توانید این غذای مغوی و لذیذ را تهیه نمایید و از آن لذت ببرید.

ارزش غذایی و نکات تغذیه ای حلیم بادمجان

۱٫اصلی ترین ماده تشکیل دهنده این غذا بادمجان است. بادمجان برخلاف آنچه عوام اعتقاد دارند که بی بو و بی خاصیت است دارای خواص زیادی می باشد. این گیاه منبع غنی فسفر , پتاسیم و ویتامین های گوناگون و هم چنین دارای سطوح بالایی از کلسیم , آهن و مواد معدنی دیگر است که مصرف آن برای رشد بدن ضروری می باشد. مهم ترین خاصیت بادمجان کم کالری بودن آن است که غذای خوبی برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند می باشد.

۲٫عدس موجود در این غذا به دلیل داشتن فیبر کلسترول خون را کاهش می دهدو به حفظ و سلامت دستگاه گوارش و دفع مواد زاید کمک می کند. هم چنین منبع خوبی برای تامین پروتئین مورد نیاز بدن می باشد. یکی از مهم ترین خواص عدس این است که احتمال ایجاد بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد و به دلیل کم بودن میزان چربی و هم چنین شاخص گلوکز آن , غذای مناسب برای افرادی است که به دنبال کاهش وزن هستند.

۳٫حلیم بادمجان به دلیل داشتن کشک منبع خوبی از کلسیم و فسفر است. کشک ماده بسیار مغذی است که به دلیل داشتن اسیدهای آلی سرشار می توان آن را به عنوان یک ضد عفونی کننده برای دستگاه هاضمه و هم چنین روده بزرگ و کوچک به حساب  آورد. هم چنین کشک منجر به پیشگیری یا کاهش پوکی استخوان می شود.

۴٫گوشت موجود در این غذا منبع غنی از آهن , پروتئین و اسیدهای چرب امگا ۳ است. که مصرف به اندازه گوشت قرمز باعث افزایش میزان کلسترول مفید خون و کاهش کلسترول مضر می شود. هم چنین دریافت مقادیر کافی پروتئین و اسدهای چرب امگا ۳ احتمال بروز فراموشی و زوال مغز را کاهش می دهد.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*